Ansikt- og kjevesmerte

Plages du av ansikt- eller kjevesmerter?

En doktorgradstipendiat innen ansikt- og kjevesmerte hjelper deg med utredning og individuelt tilpasset behandling.

Ansikt- og kjevesmerte

Kjevesmerter (TMD)

Den vanligste formen for ansikt- og kjevesmerte kalles temporomandibulær-dysfunksjon (TMD). TMD kjennetegnes av smerter i kjeven og tyggemuskulaturen som kan bli mer intense ved tygging og gaping. Tilstanden er helt ufarlig, men kan føre til store plager i form av moderate til intense smerter og noen ganger nedsatt tyggefunksjon.

Symptomer

TMD er ganske vanlig, og mer enn 10 prosent av befolkningen opplever symptomer på dette. Plagene er ofte relatert til stress og spenninger i tyggemuskulatur. Tilleggs-symptomer kan inkludere klikkelyder fra kjeveledd hodepine, øreplager og smerter i tinning, nakke og skuldre.

Behandling

Mange pasienter føler de ikke blir tatt på alvor av helseutøvere med sine smerterelaterte symptomer. Vi tar oss tid til å lytte til dine plager og tilbyr en individuell behandlingsplan og oppfølgning. I første omgang er det viktig med en omfattende undersøkelse og røntgendiagnostikk for å utelukke annen sykdom eller tilstand som forårsaker smerte.

De aller fleste pasienter behandles enkelt ved hjelp av konservativ tilnærming i form av kjeveøvelser og en hard, individuelt tilpasset bittkinne som brukes om natten. Mange får god effekt av dette.

Andre betraktninger

Andre typer ansikt- og kjevesmerter enn TMD forekommer sjeldnere og må vurderes individuelt. Dette kan være stikkende, bankende eller brennende smerter i tenner, munn, tunge, ansikt eller kjeve. I sjeldnere tilfeller av ansikt- og kjevesmerter kreves det samarbeid med flere spesialister for å oppnå tilsiktet behandlingsresultat. Vi henviser til kompetente spesialister ved behov.