Visdomstann smerter

Visdomstenner generelt

Visdomstannen, også kalt tredje molar, er den bakerste tannen i tannrekken. Ikke alle får visdomstenner, og ikke alle vet at de har dem.

Er du usikker på om du trenger behandling relatert til visdomstenner kan det være lurt å bestille en konsultasjon med røntgendiagnostikk.

Symptomer relatert til visdomstenner

Milde symptomer relatert til visdomstenner er lette smerter og ømt tannkjøtt i området rundt visdomstannen. Disse symptomene kan utvikle seg til moderate til sterke smerter, store hevelser, gape- og svelgevansker, og feber. Ved moderate til alvorlige symptomer er det nødvendig å oppsøke tannlege så fort som mulig for å behandle- og stanse eventuell spredning av infeksjonen.

Når bør fjerning vurderes?

Visdomstenner som er delvis frembrutt vanskeliggjør renhold og kan sannsynligvis lede til komplikasjoner før eller siden.

Siden inngrepet er lettes å gjennomføre før en eventuell infeksjon, og før pasienten blir eldre, anbefales det å fjerne disse. Tenner som ikke er synlige i munnhulen kan også være aktuelle for fjerning dersom de utgjør en risiko for skade på nabotann.

Tenner som gir symptomer er ofte aktuelle for fjerning da symptomene oftest kommer tilbake.

Behandling

I de fleste tilfeller fjernes visdomstannen med et enkelt kirurgisk inngrep som varer omtrent en time. I forkant av inngrepet får man godt med bedøvelse, slik at selve inngrepet ikke skal gi smerter. Det blir som regel satt tre til fire sting som løser av seg selv etter to uker.

Ved tilfeller del fjerning av visdomstannen kan utgjøre en risiko, bør inngrepet utføres av en spesialist i oralkirurgi.

Når kan jeg ta antibiotika?

Ved moderate til alvorlige symptomer kan det ofte være nødvendig med en antibiotikakur i forkant av inngrepet. Dette er for å gjenopprette gapefunksjon før inngrepet, samt sikre bedøvelsens effekt.

De første dagene etter inngrepet

Etter fjerning av visdomstann kan man forvente noen ubehag og avtagende smerter, vanligvis i fire til fem dager. Smertestillende blir utskrevet. Som regel vil kombinasjonen av Ibux og Paracet gi nok smertelindring. Noe redusert gapeevne og hevelse kan oppstå de første dagene etter inngrepet. Symptomene er som oftest raskt forbigående. Det anbefales å skylle daglig med Corsodyl i en uke for å forhindre infeksjon.

Er du redd for å trekke en visdomstann?

Vi tar ekstra godt vare på deg som har odontofobi (tannlegeskrekk). Vi gjør vårt beste for å gi deg trygghet.

Hva koster det å trekke en visdomstann hos oss?

Fjerning av visdomstann kan ligge mellom 600,- til 2600,- avhenging av røttene på tannen eller om tannen ikke har kommet helt frem. Ved kirurgisk fjerning er prisen noe høyere.